این تفاهمنامهها به منظور همکاري در امور آموزشی، پژوهشی، ارتباطات و بینالملل جهت تحقق اهداف مشترک به امضای طرفین رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، محسن محصل یزدی رئیس اداره آسیا و اقیانوسیه دانشگاه ادیان و مذاهب خبر داد: در راستای گسترش همکاریهای علمی، تفاهمنامه همکاری میان دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه پوترا مالزی (University of Putra Malaysia) امضاء شد. این تفاهم نامه به منظور همکاری در امور آموزشی، پژوهشی جهت تحقق اهداف مشترک به امضای حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب و دکتر رحمان بوالحسنی از طرف دانشگاه ادیان و مذاهب و دکتر احمد فرهان سعدالله به عنوان رئیس دانشگاه پوترا مالزی و خانم دکتر هاسلیندا عبدالله به عنوان رئیس موسسه مطالعات علوم اجتماعی رسیده است.
به گفته محسن محصل یزدی، رئیس اداره آسیا و اقیانوسیه، اهداف این تفاهمنامه عبارتند از توسعه همکاریهای آموزشی، پژوهشی میان دانشگاه پوترا مالزی و دانشگاه ادیان و مذاهب، بهرهمندی متقابل از ظرفیتها و امکانات یکدیگر و توسعه ارتباطات علمی اساتید و دانشپژوهان طرفین است.
محسن محصل یزدی افزود: این تفاهمنامه در محورهای آموزشی و پژوهشی تدوین شده است که محورهای آموزشی شامل فراهم کردن زمینه بهرهبرداری از ظرفیتهای دانشجویی و هیئت علمی طرفین در زمینه مسائل آموزشی، تبادل تجارب در زمینه برنامهریزی تحصیلی، همکاری در زمینه آموزشهای تخصصی، برگزاری کارگاههای آموزشی، همکاری در زمینه بهروزسازی اساتید، مدرسان و پژوهشگران و قبول مقالات چاپ شده در مجلات ISI هر دو مرکز میشود.
رئیس اداره آسیا و اقیانوسیه دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: محورهای پژوهشی این تفاهمنامه هم عبارتند از اجرای طرحهای پژوهشی مشترک (کاربردی و نظری) با همکاری دانشکدههای مختلف، مبادله طرحهای تحقیقاتی و پژوهشی، برگزاری کارگاههای پژوهشی برگزاری همایشها و نشستهای علمی ـ پژوهشی مشترک، دعوت از اساتید و متخصصین طرفین برای ارائه مقالات علمی و شرکت در گردهماییهای علمی، قبول پژوهشهای انجام شده در مراکز طرفین، برگزاری نشستهای بینالمللی مشترک، همکاری در ارزیابی مقالات توسط هر دو مرکز و برگزاری اردوهای علمی-فرهنگی برای دانشجویان و اساتید ایران و مالزی میشود.
محسن محصل یزدی درباره اهمیت این تفاهمنامه افزود: این تفاهمنامه گامی مهم در جهت تقویت همکاریهای علمی و پژوهشی بین ایران و مالزی به شمار میرود و با توجه به ظرفیتهای علمی و پژوهشی دو دانشگاه، انتظار میرود این همکاریها منجر به تولید علم، ارتقای سطح دانش، و حل چالشهای مشترک در حوزههای مختلف شود.
گفتنی است دانشگاه پوترا مالزی (University of Putra Malaysia) یک از دانشگاههای معتبر و دولتی در کشور مالزی است که در جدیدترین رتبهبندی دانشگاههای جهان QS 2025 توانسته رنکینگ 148 جهانی را کسب کند. در این دانشگاه بیش از ۱۶۰ برنامه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در زمینههای مختلف علمی، فنی و انسانی، به بیش از 20 هزار دانشجو ارائه میشود. این دانشگاه بیش از ۳۰ دانشکده و موسسه علمی دارد که از جمله میتوان به موسسه مطالعات علوم اجتماعی (IPSAS) اشاره کرد. این موسسه یکی از مراکز فعال دانشگاه UPM است که در زمینههای مختلف علوم اجتماعی از جمله جامعهشناسی، دغدغههای جوانان معاصر و توسعه جامعه فعالیت میکند و ریاست آن بر عهده خانم دکتر هاسلیندا عبدالله است.

مؤسسه مطالعات فرهنگ و دین اسلام در دانشگاه گوته فرانکفورت به مطالعه جامع اسلام در ابعاد تاریخی، فرهنگی، مذهبی و زبانی آن میپردازد. پژوهش و آموزش در این مؤسسه، که بر چهار کرسی علمی (قرآن و تفسیر، فقه و اخلاق اسلامی، تاریخ اندیشه اسلامی، و فرهنگ و جامعه اسلامی در گذشته و حال) استوار است، در محیطی میانرشتهای انجام میشود. در این چارچوب، مؤسسه به دنبال ایجاد ارتباطات، کشف ظرفیتهای انتقال دانش و بررسی تعاملات میان حوزههای سنتی علوم اسلامی و روشها و نظریههای علمی مدرن، همچنین ساختارهای پیچیده معرفت جهانی است.
دانشجویان این مؤسسه در سه مقطع تحصیلی (کارشناسی مطالعات اسلامی به عنوان رشته اصلی، کارشناسی مطالعات اسلامی به عنوان رشته فرعی، و کارشناسی ارشد مطالعات اسلامی) و همچنین در دورههای علمی ویژه دانشجویان تربیت معلمِ دین اسلام، از طیف گستردهای از موضوعات بهرهمند میشوند. این موضوعات از تاریخ اولیه اسلام تا اندیشه معاصر اسلامی و نحوه بیان و بازنمایی اسلام، بهویژه در آلمان و اروپا، را شامل میشود. این مؤسسه بر گشودگی فکری و تکثرگرایی تأکید ویژهای دارد که این امر هم در ترکیب هیئت علمی و هم در تنوع دانشجویی مؤسسه مشهود است. دانشجویان رشته مطالعات اسلامی نماینده تنوع دینی و فرهنگی جامعه آلمان هستند، از جمله تنوع گسترده دروناسلامی در آلمان. اعضای علمی مؤسسه نیز با پیشینههای گوناگون و تجارب بینالمللی، دیدگاههای متنوعی را به آموزش و پژوهش در دانشگاه گوته میافزایند و به غنای علمی این حوزه کمک میکنند.
گفتنی است،مطالعات اسلامی از ترم زمستانی ۲۰۱۰/۲۰۱۱ به عنوان یک رشته تحصیلی در آلمان ارائه شده است. این رشته بر اساس توصیههای شورای علم و تحقیقات آلمان در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد. این شورا خواستار ایجاد رشتهای با محوریت الهیات اسلامی در دانشگاههای آلمان شد.پ
تفاوت با اسلامشناسی
رشته مطالعات اسلامی یا الهیات اسلامی با رشته اسلامشناسی متفاوت است. اسلامشناسی به عنوان یک شاخه علمی، اسلام را به عنوان یک پدیده تاریخی و فرهنگی بررسی میکند و پژوهشگران این رشته مستقل از باورهای دینی خود به تحقیق در این زمینه میپردازند. در مقابل، الهیات اسلامی از دیدگاهی دینی به اسلام مینگرد. در این رشته، آموزههای دینی اسلام مورد مطالعه قرار گرفته و بر مبنای یافتههای علمی و الهیاتی استدلالهای فقهی و اعتقادی ارائه میشود.در حالی که اسلامشناسی ممکن است نظریههایی ارائه دهد که اساس باورهای دینی را به چالش بکشد، الهیات اسلامی معمولاً به این مسائل از دیدگاه دفاعی (آپولوژتیک) میپردازد.
تاریخچه مطالعات اسلامی در آلمان
دانشگاه گوته فرانکفورت اولین دانشگاهی بود که توصیههای شورای علم و تحقیقات را اجرایی کرد و در ترم زمستانی ۲۰۱۰/۲۰۱۱ رشته مطالعات اسلامی را راهاندازی نمود. این دانشگاه از سال ۲۰۰۹ میزبان مؤسسه مطالعات فرهنگ و دین اسلام بود که پیش از آن، یک رشته مرتبط با مطالعات ادیان با محتوای الهیات اسلامی را ارائه میداد.در سال ۲۰۱۱، وزارت فدرال آموزش و تحقیقات آلمان برنامهای را برای توسعه چهار مرکز مطالعات اسلامی در دانشگاههای زیر آغاز کرد:
اولین مرکز رسمی الهیات اسلامی در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه توبینگن افتتاح شد. در دانشگاه هومبولت برلین نیز از سال ۲۰۱۹ رشته الهیات اسلامی در مقطع کارشناسی ارائه شد. با این حال، شورای علمی این مرکز تنها شامل گروههای محافظهکار اسلامی و دو پژوهشگر مستقل مسلمان بود و هیچ نمایندهای از مسلمانان لیبرال در آن حضور نداشت.

برنامه انتخاباتی SPD عدالت اجتماعی و پیشرفت اقتصادی در آلمان را وعده میدهد، اما در عین حال موضوعات مربوط به مسلمانان این کشور بهطور چشمگیری نادیده گرفته شده است.
حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) با برنامه انتخاباتی خود برای انتخابات مجلس فدرال، بهعنوان حزبی برای عدالت اجتماعی و ثبات اقتصادی موضعگیری کرده است. با شعار «بیشتر برای تو، بهتر برای آلمان. حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) اقدامات مشخصی را برای تقویت رشد اقتصادی، امنیت اجتماعی و همبستگی جامعه آلمان وعده میدهد. اما نگاهی دقیقتر نشان میدهد که در حالی که برخی موضوعات با جزئیات کامل مطرح شدهاند، موضوعاتی دیگر - مانند مسائل مربوط به مسلمانان - بهطور قابل توجهی در حاشیه قرار گرفتهاند.
برای احیای اقتصاد آلمان، حزب سوسیال دموکرات آلمان(SPD) بر اقدامات هدفمندی مانند محدود کردن هزینههای شبکه، بازپرداخت مالیات برای سرمایهگذاریهای شرکتی و ایجاد صندوقی موسوم به «صندوق آلمان» که سرمایهگذاریهای عمومی و خصوصی را متمرکز میکند، تمرکز دارد. اصلاح «ترمز بدهیها» نیز در دستور کار این حزب است تا سرمایهگذاریهای ضروری بدون آنکه ثبات مالی به خطر بیفتد،ممکن شود.
در همین حال، این حزب قصد دارد ۹۵ درصد از مالیاتدهندگان را از فشار مالیاتی رها کند، در حالی که درآمدهای بالا و ثروتهای کلان بیشتر تحت مالیات قرار خواهند گرفت. حداقل دستمزد نیز باید به ۱۵ یورو افزایش یابد تا قدرت خرید مردم تقویت شود. در حوزه مسکن، حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) خواستار تمدید نامحدود قانون کنترل اجارههاست تا فشار بر مستأجران کاهش یابد.
بین اخراجها و ادغام
در سیاست مهاجرت، حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) بر ضرورت «اخراج سریع و قاطع» - بهویژه برای مجرمان - تأکید میکند. در عین حال، بر اهمیت پیوستن خانوادهها تأکید دارد که آن را «پیششرطی اساسی برای ادغام موفقیتآمیز» میداند. این حزب با انتقال روند پناهندگی به کشورهای ثالث مخالف است و بهجای آن از سیاست پناهندگی انسانی و هماهنگشده در سطح اروپا حمایت میکند.
امنیت اجتماعی برای تمام نسلها
بازنشستگی یکی از محورهای اصلی برنامه حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) است. این حزب قصد دارد سطح بازنشستگی قانونی را بهطور دائم در ۴۸ درصد تثبیت کند. بازنشستگی بدون کسر پس از ۴۵ سال پرداخت حق بیمه همچنان امکانپذیر خواهد بود و سن قانونی بازنشستگی افزایش نخواهد یافت. در مورد تأمین آینده خصوصی، حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD)بر شفافیت و کنترل هزینهها تأکید دارد.
برای خانوادهها، این حزب برنامهای با عنوان «زمان آغاز خانواده» را معرفی کرده است که به هر دو والدین اجازه میدهد پس از تولد فرزندشان دو هفته با حقوق کامل مرخصی بگیرند.
موضوعات مربوط به مسلمانان: جنبهای حاشیهای در برنامه انتخاباتی
برنامه انتخاباتی به موضوعاتی مانند تبعیض و تنوع میپردازد، اما بحث صریح درباره جامعه مسلمانان آلمان بهطور قابلتوجهی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. واژه «اسلام» در متن ۲۶ هزار کلمهای این برنامه فقط در زمینههایی با بار منفی ظاهر میشود: اصطلاحاتی مانند «اسلامگرایی»، «پیشگیری از اسلامگرایی» یا «شبکههای اسلامگرا» غالب هستند، در حالی که دیدگاههای مثبت درباره اسلام یا جوامع مسلمانان وجود ندارد.
نباید فراموش کرد که مطالعهای درباره اسلامهراسی که توسط وزارت کشور تحت مدیریت حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) منتشر شده بود، پس از یک شکایت حقوقی مورد بازبینی قرار گرفت و بیسروصدا مجدداً منتشر شد – این بار فقط در وبسایت کنفرانس اسلامی آلمان. در برنامه انتخاباتی این حزب، اسلامهراسی تنها در زمینه نفرتپراکنی کلی علیه گروهها مطرح شده است: «ما همچنان قاطعانه در برابر هرگونه نفرتپراکنی گروهمحور میایستیم. [...] این طرد افراد از مرکز جامعه را تحمل نخواهیم کرد.» اما برنامه مشخصی برای حمایت از مسلمانان یا بهرسمیتشناختن دغدغههای آنان ارائه نشده است.
اینکه آیا این برنامه تغییرات وعدهدادهشده را محقق خواهد کرد یا خیر، در جریان مبارزات انتخاباتی مشخص خواهد شد. پیشنویس نهایی قرار است در ۱۱ ژانویه تصویب شود.
گفتنی است، حزب سوسیال دموکرات آلمان در سال ۱۸۶۳ تأسیس شد و قدیمیترین حزب سیاسی آلمان است که همچنان در بوندستاگ فعالیت میکند. این حزب ابتدا از یک انجمن کارگران چپ گرا با عقاید ضد سرمایه داری به تدریج به یک حزب سیاسی تبدیل شد. این حزب به عنوان قدیمی ترین حزب سیاسی آلمان در قرن ۱۹ ایجاد شد و به حزب مردمی (Volkspartei) مشهور است و با برنگ سرخ شناخته میشود. حزب SPD در حال حاضر با همکاری FDP و سبزها دولت دولت ائتلافی آلمان را تشکل داده اند. عدالت اجتماعی و بهبود زیرساخت های اجتماعی از اهداف مهم حزب سوسیال دموکرات است. بسیاری از بزرگان سوسیالیسم زمانی نقش خود را در این حزب ایفا کرده بودند.